Bootcamp

ICT Servicedesk Medewerker

Digitale held achter de schermen: jouw probleemoplosser op afroep.

ICT Servicedesk Medewerker

Help jij mensen graag verder bij ICT-vragen? Als ICT servicedesk medewerker ondersteun jij ( remote ) de eindgebruikers, jouw klanten. Met jouw uitgebreide ICT-kennis weet jij het antwoord op hun vragen en los jij ICT-problemen op.

Gebruiksvriendelijkheid staat voorop bij servicedesk medewerkers. Je legt contactmomenten netjes vast in een systeem. Daarnaast maak je probleemanalyses om zo tot oplossingen te komen voor veelvuldig voorkomende incidenten. Ook houd jij je bezig met het aanmaken, updaten en controleren van werkinstructies. Genoeg variatie dus in je werk!

Startdata

De start van de Bootcamp ICT Servicedesk Medewerker is flexibel en kan op elk gewenst moment beginnen. Dit geldt ook voor al onze andere Studies en Bootcamps.

De ICT Servicedesk Medewerker Bootcamp is ook beschikbaar voor kleine groepen en kan op locatie worden georganiseerd.

Instapniveau

Wat ga je leren?

Certificaten

Dit ga je leren.

Microsoft Azure is een open en flexibel cloudplatform waarmee je snel innovatieve cloudoplossingen kunt bouwen en beheren via een mondiaal netwerk van door Microsoft beheerde datacenters. Onderwerpen die aan bod komen zijn : algemene cloud computing concepten en specifieke Microsoft Azure functies voor het dagelijks beheer van cloudresources. Je krijgt een overzicht van subscriptions, websites, virtual machines, storage, virtual networks, databases en Azure Active Directory in relatie tot Azure implementaties. Dit vak wordt afgesloten met het examen Microsoft Examen AZ-900 / Azure Fundamentals.

De Fundamentals van Microsoft 365 | MS-900. Deze training biedt basiskennis over de overwegingen en voordelen van het gebruik van Cloud services en het Software as a Service ( SaaS ) – Cloud model, met een specifieke focus op het Microsoft 365-cloudserviceaanbod. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere : Cloud-concepten; Principes van cloud computing; Microsoft 365-productiviteit en teamwerkmogelijkheden; Microsoft 365-productiviteits- en teamwerkoplossingen; Inzicht in bestandsopslag en delen met OneDrive en SharePoint. Mogelijkheden voor bedrijfsbeheer van Microsoft 365 beveiliging en naleving. Dit vak wordt afgesloten met het examen Microsoft Examen MS-900 / MS 365 Fundamentals.

Dit onderdeel sluit perfect aan op de eisen die vandaag de dag aan een computerprofessional worden gesteld. Je verkrijgt kennis over vrijwel alle basisvaardigheden m.b.t. het installeren en configureren van computersystemen, operating systems en netwerken. Ook leer je installatieprocedures van hard- en software voeren en preventief onderhoud verrichten. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere : Personal Computer hardware; randapparatuur; netwerkbegrippen; netwerkconfiguratie; storingen verhelpen; operating systems; systemen configureren; beveiliging; probleemoplossend werken. Voor dit vak dien je de examens Comptia I en II succesvol af te leggen om uiteindelijk de internationale certificering Comptia I & II te mogen ontvangen.

ITIL® is dé standaard als het gaat om IT Service Management. ITIL®4 beschrijft de actuele inzichten binnen IT Service Management. Het integreert onder andere Lean, Agile, DevOps en Cloud Computing. De methode is niet meer gebaseerd op processen, maar ITIL®4 ondersteunt snellere, kwaliteits- en waarde gedreven opleveringen van IT-diensten voor mensen en door organisaties heen. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere : servicemanagement in praktijk, de 4 dimensies; de ITIL®4 levenscyclus van een dienst; algemene concepten, begrippen en definities; belangrijkste principes en modellen ITIL®4; bepaalde processen, rollen en functies; sleutelconcepten van Lean, Agile, DevOps; technologie en architectuur; competentie en training. Voor dit vak dien je het examen ITIL®4 succesvol af te leggen om uiteindelijk de internationale certificering ITIL®4 te mogen ontvangen.

Medewerkers van een servicedesk, helpdesk of servicecenter zijn het visitekaartje van de organisatie. Ze bepalen voor 80% het imago. Klanten helpen is niet hun belangrijkste functie, al klinkt dat misschien raar. De training kent veel onderwerpen, onder andere :

  • Telefoon etiquette;
  • E-mail etiquette;
  • (Door)vraagtechnieken;

De training is maatwerk. We besteden in ieder geval minstens de helft van de trainingstijd aan oefeningen. Er gaat niets boven ervaring. Het learning by doing wordt vormgegeven door rollenspellen, video en geluidsopnamen die voorzien worden door 360 ° feedback van de groep en coach.

Bij dit onderdeel leer je de digitale vaardigheden van Microsoft Word, Excel, Outlook en Teams. Microsoft Office is één van de bekendste en meest gebruikte softwarepakketten. Het is belangrijk om met de meest gebruikte programma’s te kunnen werken. Tijdens de training leer je de Essentials van :

  • Microsoft Word;
  • Microsoft Excel;
  • Microsoft Outlook;
  • Microsoft Teams.

Wat kun je na deze Bootcamp?

De ICT servicedesk medewerker is werkzaam bij de afdeling servicedesk. De servicedesk is een centrale afdeling bij een organisatie, meestal een ICT organisatie of facilitaire organisatie. Deze afdeling lost bijvoorbeeld storingen aan computers op en regelt de installatie van applicaties en programma’s. De afdeling servicedesk is vergelijkbaar met een callcenter of een helpdesk. Het verschil met een helpdesk is dat bij een helpdesk enkel problemen gemeld worden en deze dan door anderen in de organisatie opgelost worden. De dienstverlening van de servicedesk biedt meer en biedt ook direct hulp bij problemen.

De ICT servicedesk medewerker zorgt voor een goede afhandeling van alle verzoeken en incidenten die binnenkomen bij de afdeling servicedesk. De ICT servicedesk medewerker werkt hierbij in een team van servicedesk medewerkers. Samen zijn zij de vraagbaak voor alle ICT problemen binnen de organisatie.

De ICT servicedesk medewerker is het eerste aanspreekpunt bij storingen in de hard- en software en kan kleine reparaties aan computers verrichten. Als de ICT servicedesk medewerker de storing niet zelf op kan lossen, zet de ICT servicedesk medewerker deze uit bij een collega. Ook moeten de storingen gemeld worden in het systeem. Verder installeert de ICT servicedesk medewerker applicaties, besturingsprogramma’s en software en regelt verhuizingen van computers en randapparatuur.

Een ICT support engineer houdt zich bezig met het oplossen van ICT-gerelateerde problemen van klanten en opdrachtgevers. Hij of zij is ondersteunend technisch medewerker. In principe bestaat zijn of haar werk uit het ondersteunen van anderen. 

Doordat de ICT support engineer vrijwel altijd een of meerdere personen ondersteunt werkt hij of zij weinig alleen. Zijn of haar vermogen tot samenwerken is dus heel belangrijk. Hiernaast zullen de werkzaamheden, ongeacht de branche, vaak uiteenlopen, doordat een support engineer wordt aangenomen omdat hij kan anticiperen op onverwachte situaties en daarin juist anderen kan ondersteunen. Het is dus belangrijk dat de support engineer een goed inzicht in zijn omgeving heeft en snel bijleert. 

De ICT medewerker service center is het eerste aanspreekpunt bij hard- en software problemen. Hij of zij neemt klachten per telefoon, e-mail of in persoon aan en handelt deze af waar mogelijk. 

Naast het afhandelen van acute problemen, is een ICT servicedesk medewerker ook actief bezig om problemen op voorhand te signaleren en deze op te lossen of te verbeteren. Zo draagt de servicedesk medewerker bij aan ( de verbetering van ) werkinstructies, ( technische ) handleidingen en verbeteringen van de algehele serviceverlening en kwaliteit van ICT binnen de organisatie.

Tot slot houdt de servicedesk medewerker zich bezig met verbetering van ICT-processen. Het gaat daarbij niet zozeer om het oplossen van problemen, maar om de verhoging van efficiëntie binnen een organisatie door middel van ICT.

FAQ

Nog vragen? Stel ze gerust.

Voor meer informatie of een kennismaking, bel of mail ons. We helpen graag. 

+31 (0)45 205 33 33
info@gradematch.nl

Tijdens de Bootcamp werk je in leer- en projectteams samen met medestudenten aan projecten. De opleiding gaat uit van fysiek onderwijs èn online onderwijs. We zijn in staat hiertussen flexibel te schakelen tot zelfs volledig online onderwijs. Zowel leren, projectwerk als toetsing zijn volledig onderbouwd en online uitvoerbaar.     Je werkt in een inspirerende leeromgeving aan echte projecten en doet dit in samenwerking met bedrijven. Zo krijg je instructies, neem je deel aan workshops en bouw je de kennis op die je nodig hebt. Er is in de opleiding veel aandacht voor je ontwikkeling onder begeleiding van een studiecoach.

Voor mensen die geen baan hebben geldt, dat de Bootcamp een doorlooptijd heeft van 6 maanden. De eerste twee maanden van de Bootcamp ga je fulltime studeren en zit je dus 5 dagen per week in de collegebanken. In maand drie van de Bootcamp ga je 3 dagen per week werken op een leerplek en 2 dagen per week terug in de collegebanken. In maand vier van de Bootcamp is dat 4 dagen per week werken en 1 dag per week in de schoolbanken. In de maanden 5 en 6 van de Bootcamp is er per maand 1 terugkomdag en alle overige werkdagen ben je actief op de leerplek. Zo ben je na 6 maanden bootcampen, loopbaanbestendig. Onze Bootcamp voor werkenden biedt jou de mogelijkheid om binnen 6 maanden een stap vooruit te zetten. Profiteer van deze kans om jezelf te versterken en je te onderscheiden in jouw vakgebied, zonder concessies te doen aan je huidige baan. Hierbij is de sleutel dat jouw huidige werkplek fungeert als een waardevolle leeromgeving. De doorlooptijd is zorgvuldig gepland om naadloos aan te sluiten op jouw drukke schema.

Deelnemen aan onze Bootcamps zorgt ervoor dat je, na een Bootcamp succesvol te hebben afgerond, voor een aantal vakken examens hebt afgelegd. Vaak zijn dit examens die recht geven op een internationale certificering zodra het examen met succes wordt afgelegd. Afhankelijk van het niveau van de Bootcamp ontvang je ook, na een Bootcamp succesvol te hebben afgerond, een functiecertificaat dat jou recht geeft op vrijstelling van bepaalde vakken zodra je gaat studeren aan een mbo- en/of hbo-opleiding.

Wil je graag een opleiding of training volgen? Omdat je beter wilt worden in wat je nu doet of omdat je wilt doorgroeien naar een hogere functie? Of misschien wil je je wel laten omscholen? Met het STAP-budget kun je elk jaar tot € 1.000,- aan subsidie ontvangen. Bij een succesvolle afronding van je opleiding of training hoef je het budget niet terug te betalen. Zo wordt een opleiding of training volgen voor jou een stuk voordeliger en is de mogelijkheid om je (om) te scholen een stuk dichterbij.

In principe kan iedereen deelnemen aan een Bootcamp. Of het nu gaat om het bij- of omscholen van iemand. Dat maakt niet uit. Echter, het instapniveau kan wel per Bootcamp verschillen. In de beschrijving van onze Bootcamps kun je het instapniveau per Bootcamp terugvinden. Mocht je twijfelen omtrent je geschiktheid van deelname aan een Bootcamp, neem dan gerust contact met ons op.

Direct aanmelden voor deze Bootcamp